(2004, nr. pagini 200+200, format: 17,5x28,5 cm)
Autor: Gregorian Bivolaru
ISBN: 973-8279-10-0
Preţ: 30 RON fiecare volum
Numarul de aur. Misterele dezvaluite ale numarului cel tainic al Marii Puteri Cosmice Tripura Sundarinumarul-fi-aur-2Multe genii pline de semeţie, unii vizionari cu ochii larg deschişi şi cu mintea plină de efervescenţă, precum şi nenumăraţi savanţi au urmărit să descifreze secretul frumuseţii şi al armoniei formelor lumii naturale. Fascinaţi de diversitatea frumuseţii şi de armonia tuturor structurilor care sunt făurite fără încetare de natură — spirala cochiliilor, silueta peştilor, cea a trupului uman etc. — iniţiaţii, artiştii, geniile, filozofii, matematicienii, naturaliştii, fizicienii sau informaticienii au aspirat mereu să ridice vălul aparenţelor. Ei au fost şi sunt convinşi că vor descoperi în cele din urmă, dincolo de orice manifestare, unicul principiu tainic, general şi generator, legea generală a morfologiei naturale, „formula“ esenţială care dă naştere formei frumoase, în legătură cu misterioasa proporţie care produce Numărul de Aur.
Fără îndoială că, la rândul nostru, mulţi dintre noi ne-am întrebat care este secretul frumuseţii, al armoniei şi al diversităţii formelor minunate ce apar în natură.
Lucrarea de faţă ne oferă răspunsuri inedite la această căutare, care este la fel de veche precum omenirea. Ne sunt prezentate, într-o expunere bogat ilustrată, concepţiile pitagoricienilor despre număr şi despre corpurile perfecte, legătura dintre Numărul de Aur şi Proporţia Divină, elemente de geometrie şi arhitectură sacră, secrete ale artei Renaşterii, gama de aur din muzică, date incitante despre piramida lui Keops, ca şi nenumărate ilustrări ale prezenţei în natură a Proporţiei Divine.

În final, vom putea înţelege de ce se spune că acest număr mitic — Numărul de Aur, dublat de Divina Proporţie care-i corespunde — este, în realitate, expresia existenţei şi a manifestării Sferei tainice de forţă a Marii Puteri Cosmice TRIPURA SUNDARI.

CUPRINS

O divină revelaţie referitoare la Numărul de Aur ... 3

Ghid de pronunţie a cuvintelor sanscrite ... 4

Introducere ... 5

CAPITOLUL 1 - Frumuseţea, Binele şi Adevărul, expresii ale Perfecţiunii dumnezeieşti care sunt manifestate de Marea Putere Cosmică TRIPURA SUNDARI ... 13

CAPITOLUL 2 - Aritmetica sacră ... 19
Numărul, fundament al Ordinii Cosmice ... 21
Simbolismul spiritual al Numerelor din Decada divină ... 23

CAPITOLUL 3 - Proporţia divină şi Numărul de Aur ... 50
"Numărul de Aur" este de fapt o "Proporţie de Aur" ... 52
Proporţia divină în geometria mistică a Evului Mediu ... 58

CAPITOLUL 4 - Construcţia Proporţiei de Aur. Forme arhetipale bazate pe Proporţia divină ... 60
Pentagonul şi Decagonul de Aur ... 63
Triunghiul de Aur ... 66
Elipsa de Aur ... 68
Spirala de Aur ... 68

CAPITOLUL 5 - Geometria sacră a formelor spaţiale perfecte ... 75
ANEXA 5.1: Corpuri sferice regulate ... 86
ANEXA 5.2: Geneza Spaţiului tridimensional, pornind de la Punctul Spiritului divin ... 88
ANEXA 5.3: O reprezentare geometrică, prin intermediul corpurilor poliedrale perfecte, a emanaţiei TATTVA-ice ... 90

CAPITOLUL 6 - Piramida lui Keops şi Sri Yantra - străvechi aplicaţii ale Proporţiei divine ... 96
6.1. Simbolismul tainic al Piramidei lui Keops ... 96
Triunghiul de Aur în Piramidă ... 98
Piramida şi Elipsa de Aur ... 100
Camera Regelui ... 101
Piramidele de la Gizeh şi Spirala de Aur ... 102
6.2. Construcţia SRI YANTRA-ei ... 104

CAPITOLUL 7 - Alte aplicaţii ale Numărului de Aur ... 110
7.1. Gama lui Pitagora ... 110
7.2. Gama planetelor şi Numărul de Aur ... 117
7.3. Puterile lui "phi" şi undele radio ... 118
7.4. Fractalii ... 119
ANEXA 7.1: Patru "călătorii" fractale ... 123
ANEXA 7.2: Galeria fractalilor ... 133
ANEXA 7.3: Fenomene şi manifestări naturale care reflectă fractalitatea ... 137

CAPITOLUL 8 - Proporţia divină în cele patru regnuri ... 145
8.1. Ordinea şi simetria lumii minerale ... 145
ANEXA 8.1.1: Ordinea arhetipală a lumii minerale ... 148
ANEXA 8.1.2: Regularitate cristalină ... 149
ANEXA 8.1.3: Frumuseţea delicată a cristalelor de gheaţă ... 150
ANEXA 8.1.4: Câteva cristale fractale ... 151
8.2. Proporţia de Aur în lumea plantelor ... 152
"Scările de Aur" ... 153
Şirul lui Fibonacci ... 154
Seria S ... 155
Proporţia divină în regnul vegetal ... 156
ANEXA 8.2.1: Forme poliedrale şi regulate în lumea plantelor ... 165
ANEXA 8.2.2: Fractalitatea, expresie a Proporţiei divine, exprimată la diferite niveluri ale regnului vegetal ... 168
ANEXA 8.2.3: Arhetipul Spiralei, aşa cum se manifestă el în regnul vegetal ... 175
ANEXA 8.2.4: Numărul, plenar exprimat în universul vegetal ... 178
ANEXA 8.2.5: Armonia şi simetria lumii vegetale, în viziunea transfigurată a unui titan al artei: Karl Blossfeldt ... 189
ANEXA 8.2.6: Principiul analogiei şi autosimilarităţii în lumea plantelor ... 198

CAPITOLUL 8 - Proporţia divină în cele patru regnuri (continuare) ... 3

8.3. Regnul animal şi Numărul de Aur ... 3
ANEXA 8.3.1: Forme şi structuri regulate în lumea animală ... 6
ANEXA 8.3.2: Spirala, arhetipul energiei vitale în lumea animală ... 8
ANEXA 8.3.3: Forme fractale în lumea animală ... 15
ANEXA 8.3.4: Armonia şi simetria, caracteristici ale speciei fluturilor ... 19
8.4. Omul este structurat după divina Proporţie ... 23
ANEXA 8.4.1: O reluare modernă a analizei proporţiilor corpului uman ... 30 ANEXA 8.4.2: Concepţii străvechi despre armonia şi proporţiile corpului ... 31 ANEXA 8.4.3: Forme şi structuri anatomice umane care reflectă ordinea, simetria şi armonia divină. Omniprezenţa fractalităţii şi a dezvoltării în Spirală ... 33
ANEXA 8.4.4: De la analogia de formă la analogia funcţională. Câteva ilustrări ale unităţii structurale a celor patru regnuri ... 37

CAPITOLUL 9 - Proporţia de Aur în artele plastice şi în arhitectură ... 55

9.1. Proporţia divină în artele plastice ... 55
Pictori din Evul Mediu ... 56
Jean Hey ... 57
Andrei Rubliov ... 60
Piero della Francesca ... 63
Pictori din perioada Renaşterii ... 66
Leonardo da Vinci ... 66
Rafael Sanzio ... 72
Albrecht Durer ... 77
Alţi pictori inspiraţi care au folosit în operele lor Proporţia divină ... 86
Andrea Mantegna ... 86
Francesco Mazzola ... 86
Annibale Carrache ... 87
Pieter Paul Rubens ... 88
Gustav Klimt ... 90
Nicolai Roerich ... 90

9.2. Proporţia divină în arhitectură ... 92
Egiptul antic ... 96
Grecia antică ... 100
Parthenonul din Atena ... 101
Marele altar al lui Zeus şi al Atenei de la Pergam ... 104
Imperiul roman ... 105
Arcul de triumf al lui Titus ... 105
Colosseumul ... 106
Pantheonul lui Hadrian ... 107
Micul templu al Minervei Medica din Roma ... 108
Trezoreria de la Petra ... 108
San Stefano Rotondo ... 109
Arhitectura romanică ... 110
Arhitectura gotică ... 112
Domul din Milano ... 114
ANEXA 9.2.1: Catedrale gotice europene ... 116
Catedrala de la Strasbourg ... 116
Catedrala de la Rouen ... 117
Catedrala din Reims ... 118
Catedrala Notre Dame de Chartres ... 119
Catedrala Notre Dame de Paris ... 119
Arhitectura hindusă ... 120
VASTU PURUŞA MANDALA ... 121
Regenţii Spaţiului ... 122
Cele trei forţe şi cele trei GUNA ... 123
Cele cinci Elemente subtile ... 123
Alegerea locului ... 124
Găsirea practică, pe teren, a direcţiilor cardinale ... 125
Poziţia intrării în casă ... 125
Despre proporţie ... 126
Planificarea unei case în conformitate cu ştiinţa arhitecturii sacre ... 127
ANEXA 9.2.2: Temple tradiţionale orientale ... 129

CAPITOLUL 10 - Spaţiul carpato-danubiano-pontic, leagăn străvechi al spiritualităţii. Brâncuşi - artistul de geniu care a redescoperit frumuseţea divină ... 134
10.1. Spiritualitatea străveche a spaţiului românesc ... 134
10.2. Constantin Brâncuşi, geniul care a condus arhaicul românesc la valoare universală ... 143
Înţelepciunea milenară a poporului român, transpusă de Brâncuşi în aforisme ... 151
ANEXA 10.2: Proporţia de Aur în lucrările lui Brâncuşi ... 155
OVOIDUL ... 155
SĂRUTUL ... 159
PASĂREA ... 160
COCOŞUL ... 161
PEŞTELE ... 161
COLOANA ... 162
REGELE REGILOR ... 163
ANSAMBLUL MONUMENTAL DE LA TĂRGU JIU ... 165
Masa Tăcerii ... 165
Poarta Sărutului ... 167
Coloana Infinitului ... 169

ANEXĂ - Tehnica de concentrare asupra corpurilor platonice. Construcţia unor modele ale corpurilor perfecte ... 171

Glosar de termeni şi de nume ... 179



EXTRAS DIN CARTE
CAPITOLUL II, VOL. I

Aritmetica sacră

„Şi când Haosul originar a început să se ordoneze... toate elementele au primit de la Dumnezeu chipurile lor prin acţiunea Ideilor şi a Numerelor." (Platon, Timaios)

"Precum Atlas în vechime sprijinea Cerul pe umăr,
Aşa el sprijină lumea şi vecia într-un Număr." (M. Eminescu, Scrisoarea I)

Trăim sfârşitul unei epoci zbuciumate în care, datorită exaltării unui maşinism orb, confuzia şi decăderea spirituală a Occidentului sunt tot mai evidente, acesta prăbuşindu-se strivit sub povara propriilor ideologii sterile. Devine din ce în ce mai necesară refacerea moştenirii spirituale a lumii, întoarcerea la obârşii; triada ideală a Adevărului, Frumuseţii şi Binelui divin, pe care Pitagora şi-a fondat doctrina Armoniei, învăţătură care constituie şi astăzi făclia-simbol a Cunoaşterii primordiale, transmisă secole de-a rândul în taină, deopotrivă în Răsărit şi Apus, trebuie "scoasă de sub obroc", pentru folosul acelora, tot mai mulţi, care vor şi aspiră din tot sufletul să redobândească simţirea Binelui dumnezeiesc.
O reconstituire integrală a doctrinei pitagorice sau platonice nu este posibilă doar pe baza unor texte fragmentare, ce expun rudimente de aritmo-geometrie sacră (şi, în plus, de multe ori, în nişte exprimări în mod deliberat obscur-aluzive, destinate doar "fixării" schematice a unei învăţături şi iniţieri care se transmitea în integralitatea ei numai "de la gură la ureche", de la maestru la discipol).
Rămâne însă calea corelaţiilor cu doctrina orientală, păstrătoarea Tradiţiei primordiale, singura care mai poate pune în lumină "obscurele" concepţii ale antichităţii egiptene şi greceşti. Avem, oricum, multe indicii că profunzimea cunoaşterii anticilor depăşea cu mult pe cea a "ştiinţei" de azi, care pare mai degrabă o rătăcire, fiind adeseori ruptă de realitate şi orientată aproape exclusiv spre "fizic", spre lumea materială. Disciplinele fundamentale ale Simbolismului - bazat pe cunoaşterea analogiilor şi corespondenţelor dintre Mic şi Mare, dintre Microcosmos (care este micro-universul fiinţei umane) şi Macrocosmos (care este Universul în întregul său) - erau sintetizate în doctrina pitagorică (numită în greacă Mathema, Cunoaştere, Învăţătură, termenul mult mai cuprinzător decât cel derivat, matematică, ce a rămas în uz până azi) prin cele patru ştiinţe: cea a Simbolismului numeric (Aritmologia), cea a corpurilor şi a formelor geometrice (Geometria), cea a Muzicii şi cea a astrelor (Astrologia). Evul Mediu le-a păstrat în cadrul Quadrivium-ului platonic...

Exemple de pagini din cartea "NUMARUL DE AUR. Misterele dezvaluite ale numarului cel tainic al Marii Puteri Cosmice TRIPURA SUNDARI":


{oziogallery 59}